"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan;
aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan;
aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil;
dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Tuesday, November 20, 2012

Resepi Bonda

Wahh...masterchef buat resepi bonda..ko pon nk buat gak...kelas ko jah (*upss..jah tu name mak mertua saya  :p)..haha..saya ni part masak2 tak berapa nk hebat sgt..rajin pun idak..ader la skali skala laki saya blk bru saya masak yg bersungguh sket..kalo tak,goreng2 rebus2 air je..wt mkn saya ngn aniq..boleh la..janji kenyang..huhu..incik husband pn jenis 'batu-kayu-je-tolak'.. so,lg la senang hidup saya..cume saya try la sepanjang masa masak bile dier ader kt rumah..seminimal boleh saya elakkan mkn luar...walaupun slalunye mmg mkn luar jek  *dhtu time dier cuti aku keje T_T..

Oklah..ni nk share sket resepi bonda..sbnrnyer resepi mak mertua saya..kalau korang nk try..try la..sbnrnye saya tulih resepi kt sini sbb sok2 kalo saya lupe senang saya nk carik blk..bukak je blog ni hah..nama resepi special nih ialah daging tumbuk..saya berkenalan dgn makanan ni lamer dh..masa 2003 lg..time kitorg blaja kt utm skudai dulu..bkn saya ngn daging tumbuk tau...saya ngn incik husband la..incik husband bwk bekal utk soh saya rasa..time tu dh start dh ayat2 manis dier soh saya blaja masak lauk pebret dier ni kt mak dier..saya pn dgn laju..trus je agree...biaser lerr..time tu  saya kn gadis ayu yg verangan-angan nk jd isteri mithali gitu...mestilah semua setuju..uwekkk..*muntah

Akhirnya..di bulan mulia..saya tiba2 terbuka hati nk masak lauk idaman hati kekanda saya sorg tuh..tu pn sbb mak saya bagi bekal daging korban free dekat 2kilo..huhuhu..Ok..stop membebel..ni bhn2 nye..*ikut sms akak ipar saya, sbb saya segan nk tanya MIL ..sbb selama ni..bila dier masak..saya wt dek je..mls nk blajo..kalau tolong pn..masuk tlinga kanan,kuar tlinga kiri...hahahaha..menantu ker hantu :p

bhn2:

daging ikut ske nk masak bape bnyk..
atau ikut lah bape bnyk dpt org sedekah time korban..huhu
air rebus daging
kicap
soso tiram
cili kering blend ikut suke bnyk mane
bwg kecil@merah ikut suke gak

cara2:

1. ko rebus la daging yg dh hiris kecik tu kn..kalo ader pressure cooker lg mantap beb
2. dh setel rebus n ko rase lembut..ko toskan daging
3. resepi asal kne tumbuk daging tu gune lesung batu..mmg terbaik la..tp kalo mls cm saya korang masuk je blender atau kalau kaya sket ader food processor cm master chef tu,gune tu jela..lalala
4. pas tumbuk..perap daging dgn kicap manis & masin ngn air rebusan daging itu tadi

4. bwg yg ikut ske bnyk mane tu korg hiris nipis2
5. goreng bwg dan seblom hangus cm rupe bwg goreng korang angkat letak tepi

6. Tumis cili blend ikut ske pedas mana dan kuantiti daging
7. pas naik mnyk letak sket soso tiram
8. pastu letak je daging
9 goreng2..masak2 smpai nk kering ikut kekeringan yg korg ske..
10. sblm tutup api tu..jgn luper masuk lak bwg yg dh goreng td..
11. dh siap..idang cecantik
12. lap dapur korg yg dh mcm kandang lembu tuh..hahaha
dh abes dah..jgn nk tetambah lg no nyer..

senang no ekk upenyer masak mende nih..saya je slame ni mlassss :p


kn dh mcm kubang lembu je upe dinding dapur saya tuh..huhu


ni la hasilnya..

mls nk amek gmba dlm pinggan..sbb dh lapau..kitorg terus ngap je tak sempat tgk kiri kanan..kehkeh..mmg nmpk tak semenggah je upe masakkan saya tu..janji incik husband puji sodap!





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...