"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan;
aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan;
aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil;
dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Monday, October 13, 2014

Ke Korea Kita (3): Penginapan Apartment Ala Homestay Di Korea

Saya nak minta maaf banyak-banyak kat pengunjung blog saya yang teruja nak baca kisah saya ke korea, tapi tak berapa informatif sebab banyak hutang cerita yang tertangguh..hehe

Ok lah, post kali ni saya nak cerita dengan lebih lanjut pasal apartment tempat kami menginap di Korea. Apartment ni saya survey dan sewa melalui website Airbnb, pembayaran dan deposit bergantung kepada pemilik apartment dan bayaran yang dikenakan juga adalah mengikut tetapan yang tertera pada website tersebut. Untuk apartment yang kami pilih ini, harga anda boleh lihat pada resit yang saya sertakan di bawah. Nilai dalam Euro untuk 4 hari 3 malam, convert la sendiri untuk nilai matawang terkini.

Kelengkapan rumah seperti toiletries, sabun basuh, towel dan wifi bergantung kepada owner rumah itu sendiri. Macam kita sewa homestay kat Malaysia la juga kan. Apa owner tu nak bagi, ikut suka dia la kan. Oh ya, rumah kami ni takde rice cooker, jadi kami masak je manual guna periuk biasa. Jangan lupa bawak sabun tahirah untuk samak menyamak peralatan dapur sebelum digunakan. ;)

Incik asben saya kata, alang-alang dah ke korea, nak gak rasa camne dok ala korean, ewahh. Tapi taknak version rumah lama pintu kayu tidur atas lantai tu. Feeling modern sket la. Terpengaruh movie korean kat One HD la ni..hihi. Tu incik asben saya la kate, takpe..dia bayar kan. Sebenarnya banyak lagi pilihan apartment lain. Anda boleh memilih mengikut bajet yang bersesuaian. Selamat mencuci mata kat website tu yer. Seronok sungguh pilih-pilih tempat penginapan sambil click-click masuk wishlist. Berangan kan free :p



Apartment kami betul-betul 5 minit berjalan kaki ke istana Gyeongbukgung. Betul-betul terletak di bersebelah dengan bangunan polis kerajaan, dan satu blok di belakang Gwanghamun Square. 1 minit berjalan kaki ke Subway station Gwanghamun (Line 5). Sangat dekat tetapi tenang. Tiada terdengar langsung kebisingan bandar. Sangat selamat dan selesa. Cuma bagi mereka yang ingin mencari tempat makanan halal, tempat ini mungkin tiada kemudahan sebegitu. Anda kene memilih tempat di kejiranan Itaewon kerana di sana ada masjid dan tempat makanan halal. Kami memang merancang untuk masak sendiri sepanjang berada di sana. Cuma ada sekali makan di Muree Muslim Food di Itaewon, anda boleh rujuk entri bagaimana untuk pergi ke restoren ini disini. Saya tak sempat nak ambil gambar sebab paham2 la, berjalan sambil menolak 2 stroller bukan keje mudah. Lebih-lebih lagi dikawasan berbukit di Itaewon. Jangankan nak pegang kamera, pegang handphone pun tak sempat..huhu

Ok, ni gambar ni diambil masa memula masuk ke dalam apartment..excited sungguh anak-anak dapat bilik bertangga, nasib baik anak-anak saya memang pakar naik turun tangga rumah..ibu ayah nye pun teruja sama. Cuma cover2 je, maklumla..ada mak mertua..hihi

Dok turun naik tangga, tapi kena beware sikit sebab tangga agak curam
  
Ni kawasan tempat tidur kami anak beranak

Ni pandangan dari atas tangga, bawah tu katil tempat tidur mil..
bilik sepah sikit..biasalah ada kanak-kanak aktif.

Kami tak ambil pula gambar dapur, toilet dan wardrobe. Tapi anda boleh refer gambar penuh bilik di website. Kami sampai di apartment dalam pukul5-6 petang. Kat sana dah nak macam maghrib. So kami cepat-cepat menyelesaikan solat zohor & asar. Waktu di korea awal 1 jam dari Malaysia, jadi takdela 'jet lag' sangat. Malam tu kami makan lauk yang kami tapau waktu dalam flight AA sebelum tu. Sebab kami order 2 set makanan. Jadi satu set tu memang untuk makan malam kami.

Malam tu lepas dah siap-siap mandi, incik asben ajak kami keluar jalan. Nak tengok-tengok persekitaran bandar dan survey-survey jalan untuk ke subway. Kami tak naik subway pun malam tu. Sempat juga la kami berjalan di Gwanghamun Square sehingga ke Cheonggyechon Stream.


Ada gerai jual juice, Incik asben & mil ambil orange juice, saya pilih pisang 

Satu cawan tu KRW3000 = RM9..nak rasa nye pasal..huhu

Cheonggyechon Stream

Pancuran air & menara siput
Sebenarnya, incik asben ajak saya cari tempat makan macam kak kiah cerita kat blog beliau disini. Tapi sebab dah malam, then kami baru je pestime sampai..tak jumpa plak exit subway yang dia explain tu..adehh, takde rezeki..next time insyallah..ehh.. :p

Kami tak turun kebawah kawasan di sepanjang sungai disebabkan ada jalan-jalan yang agak berbatu dan tak sesuai untuk stroller lalu. Lagipun takde apa sangat, tempat bercengkerama pasangan muda mudi korean je. 

Dan tiba-tiba kami dah di shoplot Myeongdong..ekk, kami main jalan je..time nak balik baru perasan jauhnye kami jalan..huhu..tapi semua shoplot dah tutup, waktu tu dah dekat pukul10pm..sempat juga kami masuk satu kedai eksesori dan beli barang souvenir sikit. Nasib baik saya bukan gila makeup korea, so saya tak kesah sangat pun untuk bershopping kat tempat ni.

Masing-masing tertido, syok naik stroller

Saya beli wallet untuk diri sendiri dan mak..murah je..yang lelong2 je..
hati-hati dengan kulit pig tau..hehe

Kedai yang dah tutup

Pashmina pun ada jual..hehe


Selepas tu kami pun balik ke apartment, jalan kaki ok..haha..tempat sejuk tak rasa penat sangat. Sampai di apartment lebih kurang 12.30pm..banyak gak terserempak dengan warga korea yang mabuk-mabuk..tapi mereka tidak mengganggu kami..banyak juga polis di kawasan apartment kami disebabkan ada embassy dan kawasan polis.

Saya rasa, mesti orang korea tu kompius kenapa ada yang bawak anak-anak kecil lagi memalam ni. Kami buat macam kat Malaysia pula kan, selamba je berjalan malam-malam..hihi..Ok la, cukup la sampai sini. Nanti kita sambung lagi post yang berlabel 4ATrip2Korea yer.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...