"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan;
aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan;
aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil;
dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Thursday, October 9, 2014

Tips Membanyakkan Susu Ibu

Tahukah anda Konsep Supply And Demand?

Bila ada permintaan, baru ada penyediaan. Sama juga macam cara nak memperbanyakkan susu ibu. Makin kita beri anak kita minum atau ransang pengeluaran susu melalui pump (bagi yang tidak melaksanakan penyusuan secara terus), ia akan membanyakkan susu ibu. Its the power of giving! ;)

Bagi ibu yang tidak bekerja mungkin tidak punya banyak masalah untuk memastikan kekerapan penyusuan namun bagi ibu yang bekerjaya serta ibu yang exclusively pumping memerlukan disiplin yang ketat dalam jadual pengepaman.

KEKERAPAN MENYUSU AKAN MENGHASILKAN LEBIH BANYAK SUSU.


Maka bagi ibu2 yang mengepam pastikan kalian punya jadual mengepam yang tetap dan disiplin. Makanlah dengan banyak hatta ditambah dengan supplement tetapi jika proses stimulasi (melalui hisapan ataupun mengepam) tidak berlaku maka ransangan untuk badan menghasilkan susu dengan banyak tidak akan berlaku. BAGI YANG BERKERJA, WAJIB MENGE'PUMP SUSU DENGAN KONSISTEN, sangat membantu dalam pengeluaran susu yg stabil.

Banyak juga makanan penambah susu ibu yang berada di pasaran sekarang, tetapi semua ini tidak akan mendatangkan hasil yang positif sekiranya konsep utama ini tidak dipatuhi. Antara milk booster favorite saya ialah ESP Shaklee. Anda pula bagaimana?

Happy breastfeeding!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...