"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan;
aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan;
aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil;
dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Wednesday, October 8, 2014

Resepi Mak: Rendang Ayam Simple

Alkisahnya emak saya boleh demam pula lepas majlis persaraan ayah jumaat lalu. Gara-gara naik kereta antik takde bumbung pada waktu panas terik..huhu..kesian mak.

Selalunya, kalau pulang bercuti ke kampung, saya selalu mengelat untuk masak. Ambil kesempatan keluar berjalan kebandar Melaka. Tinggal lah adik perempuan ku, najwa dan mak memasak dibantu bibik. (takpela berjalan kan, dah bagi mak helper..hihi :p ). Tapi sabtu pagi haritu memang tak boleh ngelak dah, mak demam so nak tak nak terpaksa keluar dari comfort zone saya yang selama ni ngelak masak untuk raya.

Yang lebih malang lagi, saya memang TAK PERNAH MASAK RENDANG atau lauk raya yang lain sepanjang umur dah 29 tahun ni. Selama ni kalau tolong kat dapur pun, tolong selit-selit je..potong itu ini, basuh itu ini, gaul itu ini..gitula saya. Kalau tanya resepi, memang kelaut. Lebih-lebih lagi memang tak pernah tulis dan berguru betul-betul dengan mak apa bahan-bahan dan kekdah nak masak nya. Nangis weh. Nasib baik mak masih ada lagi...kalau mak dah takde lagi haru saya nangis..huhuhuk T_T

Ok la, tu jela kisah syahdu saya raya korban tahun ni. Berkorban dalam erti kata sebenar keluar dari zon selesa saya yang selama ini malas nak masak dan selalu menggunakan alasan tak reti masak untuk mengelak dari kene masak.

Hadap mak yang terbaring dalam bilik, sambil menahan telinga kene bebel dengan ayah sebab satu ape habuk nak masak rendang pun tak tahu..haha..hadoiii..memori sungguh!

BAHAN-BAHAN


  1. 2 ekor ayam
  2. 15 ulas bawang merah
  3. 10 ulas bawang putih
  4. 5 batang serai
  5. 2 helai daun kunyit
  6. 2 inci halia
  7. 2 inci lengkuas
  8. 1 inci kunyit
  9. 1 kg/l santan
  10. 2 helai daun limau purut
  11. kerisik
  12. garam
  13. kayu manis
  14. bunga lawang
  15. Cili padi ikut suka
CARA-CARA

Penyediaan
  1. Siang & basuh bahan 1
  2. Blend semua bahan 2, 3, 4, 6, 7, 8 & 15
  3. Tinggal kan 2 batang serai untuk dihiris, hiris skali bahan 5 & 10
Cara masak
  1. Lebur je semua dalam kuali bahan yang telah di blend (tanpa minyak)
  2. Masuk sekali santan dan kacau hingga mendidih
  3. Masukkan ayam setelah kuah mendidih (masuk lambat sebab taknak bagi ayam hancur)
  4. Masukkan kerisik dalam 4/5 sudu, bahan 13, 14 (ikut suka) dan taburkan bahan-bahan yang telah dihiris
  5. Gaul sehingga kering (ikut memasing nak banyak kuah atau sedikit), jangan sampai ayam tinggal tulang. Jaga masakkan jangan sampai hangus di tengah.
  6. Garam secukup rasa
  7. Done, Siap!

Lorrr, itu je cara nak masak rendang. Senang gak rupenyer..huhuhu..tula, takut sangat nak try selama ni. Alhamdulillah, selesai satu ilmu telah belajar. Komen dari adik rendang kurang garam. Incik suami kata ok, tapi bila balik kampung & makan rendang nenek saya dia kata tu lagi sedap -_-'..haha..takpela, 1st try beb. At least jadi gak kan. Takdela takleh makan, cery bery atau tak sedap lansung.

Ok la, belanja gambar satu. Bukti beb! ;)



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...