"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan;
aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan;
aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil;
dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Friday, October 3, 2014

Maljis Persaraan Ayah




Alhamdulillah, hari jadi ayah yang ke 60 tahun jatuh pada Hari Raya Aidul Adha 5 October 2014. Jamuan perpisahannya telah diadakan di Air Keroh D'Village pada 2 Oct dan semalam petang (3 Oct 2014) adalah hari terakhir beliau bertugas. Beliau menamatkan perkhidmatan sebagai Pegawai Pendidikan Daerah Alor Gajah. setelah berkhidmat sebagai pendidik selama lebih 30 tahun.


Kami sekeluarga di Majlis Perpisahan


Kesihatan ayah sejak kemalangan yang berlaku 2 minggu yang lalu sangat memberangsangkan. Walaupun keadaannya agak teruk akibat kemalangan tersebut. Alhamdulillah ayah sudah nampak sihat dan boleh makan seperti biasa. Tulang pipi kanan nya retak, mata kanannya hampir terkeluar. Jahitan di atas dan dibawah mata, hidung kanan, lutut, kaki dan tangan luka teruk akibat kemalangan. Ayah tidak membenarkan gambarnya diambil ketika mukanya bengkak akibat kemalangan.

Saya pulang ke Melaka pada hari khamis selepas kerja, mak kata takpe..ayah ok. Walaupun tidak dapat mengagak keadaan sebenar ayah. Saya agak risau bila suara mak seperti ditahan-tahan untuk menangis bila menceritakan kisah ayah jatuh motor akibat melanggar anjing ketika hendak ke surau pagi selasa 16 Sept 2014. Ketika ucapannya di Jamuan perpisahan beliau, ayah menceritakan bahawa ini adalah pertama kali ayah excident sampai perlukan jahitan dan naik ambulans. Pegalaman yang baru & berharga. Kesian ayah.

Saya tak berani untuk suggest ayah saya sebarang suplemen kerana ayah sendiri mengambil pelbagai ubat doktor seperti darah tinggi, pencair darah dan ubat untuk gaout. Kesian pulak nak bagi makan banyak-banyak pil dan suplemen. Disebabkan mak saya sendiri memang pengguna Vivix, saya cadangkan mak berikan Vivix kepada ayah untuk mempercepatkan proses penyembuhan.

Berkat doa semua, ayah sangat positif dan sembuh dengan agak cepat..Alhamdulillah. Semalam ayah dan mak di arak dari rumah ke pejabat dengan kereta antik. Jelas terpancar keseronokan di wajah beliau.


Malam tu, kami sekeluarga bersama-sama buka hadiah ayah yang banyak penuh satu rumah..(haha..tipu je, satu van).

Cik Aqeela yang paling sibuk

Buku & cikgu tak boleh dipisahkan. :)

Semoga dengan mengamalkan Vivix secara istiqamah, ayah diberikan kesihatan yang cemerlang dan dapat menggunakan persaraannya dengan sebaik-baiknya untuk meningkatkan ilmu amalan ibadah. Insyaallah.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...