"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan;
aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan;
aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil;
dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Tuesday, October 14, 2014

Ke Korea Kita (4) : Tips Menggunakan Stroller Di Seoul Korea

Kat sini saya nak share sikit la pada parents yang bercadang nak bawa stroller bagi anak kecil untuk berjalan di sekitar Seoul, Korea. Harap bermanfaat.

1. Kalau ada duit lebih, invest la pada stroller yang ringan, kecil dan handy macam Babyzen Yoyo ke. Senang sikit nak lipat, simpan, angkat jika laluan tu takde lift atau anak tetiber rajin nak berjalan. Agak leceh bila nak jaga anak yang tengah seronok nak berjalan sambil tangan kita kena handle satu stroller gabak. tapi saya & suami tak guna pun stroller mahal tu, kami pakai apa yang ada je. Jenis umbrella fold, brand halford dan combi. Redah jela.

2. Kepada yang rasa anak masing-masing ringan dan biasa wearing diorang, that is the best option berbanding stroller. Kami memilih stroller sebab anak kami memang kami tak larat dah nak dukung, dan mereka suka nak tidur dimana-mana ikut suka. Jadi agak payah kalau mereka mengadu penat, mengantuk dan nak tidur kalau takde stroller.

3. Menggunakan stroller a bit tricky untuk naik subway di Seoul. Kita takleh simply nak lalu memane exit, kena cari yang ada lift. Dan TAK SEMUA SUBWAY ADA EXIT YANG MENGGUNAKAN LIFT, terutamanya subway train lama seperti line 1. Untuk subway lama, diorang gunakan mesin lift tepi tangga macam kat KLCC tu, untuk kegunaan wheelchair sahaja. Bukan lift biasa. SETIAP ESCALATOR ADA PENGAHADANG UNTUK STROLLER. Yang ni memang kena bagitahu awal-awal. Sesetengah subway, kami terpaksa lipat stroller dan bawak anak-anak naik tangga/escalator. Lagi-lagi kami bawa 2 stroller, memang agak gigih angkat sorang satu, tapi nasib baik kami masih fit..hahaha. Itu wajib ok. Orang Korea payah nak jumpa yang gemuk, semua kuat jalan. Dari yang kecik semua sah diajar jalan kaki. Boleh kira dengan jari orang pakai stroller baby, yang ada pun dalam bangunan je. Untuk pengetahuan semua, LIFT EXIT SUBWAY HANYA UNTUK AHJUMMA & DISABLE PEOPLE...dan kami la join diorang. Saya tak jumpa pun parents bawa stroller naik train. Mungkin yang pakai stroller diorang tak guna train kot. Memasing pakai kereta maybe.

4. Amaran, subway train di Seoul pintu dia cepat gila tutup..dalam 30 seconds kot..hahahaha..pengalaman sungguh, 2 kali kami terpisah 2 disebabkan kisah pintu train. Pintu subway dia bukan cam lrt kita, terlanggar dia buka balik. Takde nak layan der, lambat ko naik next train la. Pertama kali, saya tak ingat di subway mana dah..saya, mil dan anak-anak dah masuk train, husband nak tolak stroller masuk kedalam train (agak payah sebab ada gap antara train dengan paltform). Stroller lepas, tapi dia tertinggal. Aniq boleh pulak lambai-lambai ayah dia dari dalam..hahaha..Nasib baik kami dah bincang dimana next stop. Jadi kami hanya perlu tunggu di perhentian yang dirancang. Kali kedua waktu tu hendak turun di satu station, tapi mil & aniq terlambat keluar. Terus suami bagi isyarat supaya turun di next station. Mil memang muka cuak nak nangis dah time tu. Husband naik train dan ambil mil di station selepas itu. Saya tunggu di station asal. Sila bincang dengan ahli rombongan/pasangan untuk turun di station mana, supaya lebih bersedia sekiranya berlaku perkara tak diingini macam kami. Kalau bawa anak-anak, sila pegang betul-betul tangan/dukung mereka kalau larat supaya boleh bergerak cepat & pantas. Lebih baik kalau dia stay je atas stroller, tapi paham-paham la anak kecil. Masuk je train, mula la nak turun stroller. Takkan nak biar je dia nangis dan menjerit kan. Adehhh..


Train kosong, tapi memang tak sempat nak duduk Laju dan cepat.

5. Sila naik train menggunakan pintu untuk disable people. Pintu masuk OKU macam kat lrt Malaysia. Sebab tempat macam tu, platform dia lebih rata dan sesuai untuk kita tolak stroller. Kemudian ada tempat khas ditepi pintu masuk untuk kita parking stroller kita. Kalau pintu masuk biasa (bukan untuk OKU), kita kena bersesak-sesak sikit untuk parking stroller. Agak payah sikit, dan nanti macam orang pandang slack..hehe..yang pasti ahjumma & pakcik-pakcik tua je suka tengok & tegur gelagat anak korang. Yang muda-muda macam orang Malaysia gak, jeling seh kalau anak kau wat bising gelak-gelak, lompat-lompat dalam train. Wat dek jela.

6. Pakai kasut selesa seperti kasut sukan atau sneakers. Ni mungkin sama je tips kepada semua pelancong yang berjalan menggunakan kaedah free & easy. Tak kira kemana pun anda berjalan, jangan berangan nak pakai kasut ladylike high heels bagai. Tapi pump shoes atau croc pun dah okay untuk kaum ibu.

7. Ada beberapa tempat seperti ke Namsan Tower yang anda kena naik bas, sila ambil bas yang agak kosong kalau anak-anak anda taknak turun dari stroller. Bas banyak lalu, selang 10 minit kalau tak silap. Dalam kes kami, time tu la anak-anak saya nak tidur. Tak boleh nak suruh mereka turun dan kita lipat stroller. Dah mengantuk sangat la tu. Kat apartment taknak tidur. Excited naik turun tangga. T_T

Panjat bukit Namsan Tower dengan 2 stroller...ibarat nak putus nyawa..huhu

Hahh, cuba tengok anak-anak saya..sedap mereka tidur time kami nak panjat bukit. Yang ni, kalau ambil pakej pelancongan pun still kena panjat bukit gak. Orang kurang upaya pun naik dibantu orang lain (ahli keluarga mereka). Tiada kenderaan awam/individu yang boleh naik. Kalau ada, dah kompem kami naik. Boleh imagine tak kalau nak kene dukung mereka. Tak sanggup nak oi..nasib baik bawak stroller.

**Untuk update (terima kasih kepada yang berkongsi, saya akui saya sendiri tak berapa banyak research waktu nak ke korea ni. Jadi saya termiss pasal Cable Car untuk menaiki Namsan Tower ni, mungkin cara itu lebih mudah dari cara kami. Rasanya saya sudah bertanya pendapat kawan-kawan saya yang menaiki cable car, beliau mencadangkan saya untuk menaiki bas berbanding cable car kerana selepas menaiki cable car kita mesti panjat beberapa anak tangga juga sebelum sampai ke kawasan menara. Wallahualam. Saya tak berapa pasti kebenarannya sebab saya tidak study pasal cable car. Anda boleh dapat tips menaiki cable car di sini atau di sini.. Atau anda boleh google dari blog-blog yang story pasal ni.

Itu jela setakat ni tips yang saya teringat untuk share, kalau ada yang saya terlupa dan ingat kembali. Saya akan update. Kalau ada apa-apa persoalan, boleh la tinggalkan komen. Saya akan cuba membantu jika saya tahu. Kalau ada sesiapa ada tips lain, boleh la kongsikan yer.

Sudilah tinggalkan komen atau jejak anda sekiranya anda rasa entri ini bermanfaat walaupun hanya dengan ucapan terima kasih. Terima kasih juga kepada anda kerana sudi membaca blog saya. :)

5 comments:

Hana Syed said...

baru ziarah blog ni.. Awesome!

Radin Fadli said...

salam, actually ada lift di panggil Namsan Oreumi boleh naik keatas ke stesen cable car untuk ke Namsan Tower.

atie lazis said...
This comment has been removed by the author.
atie lazis said...

Tq Tuan Radin Fadli untuk tips..tah kenapa saya terlupa betul pasal cable car ke Namsan Tower ni sedangkan saya pernah tengok pasal benda ni..

Harap ia memudahkan mereka yang membawa stroller untuk menaiki Namsan Tower.

HuRuN^AiN said...

Alhmdulillah jumpa balik blog ni..tq sis buat post psl stroller ni.tqvm.insyaAllah kami sekeluarga akan gi korea mac ni.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...