"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan;
aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan;
aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil;
dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Wednesday, December 10, 2014

[Hidup Untuk Memberi] Reward November

Seronok bila mempunyai support group yang sangat positif. Setiap hari ada sahaja peringatan-peringatan & penambah baikan bukan sahaja dari segi bisnes, tapi yang lebih utama dalam meningkatkan produktiviti saham akhirat. Ini adalah salah satu #ShakleeEffect yang saya terima.

Saya mula memilih kawan dan orang di keliling saya sejak saya mengenali Shaklee. Saya baru sedar akan kepentingan memilih kawan, memilih bahan bacaan, waima memilih apa yang saya lihat dan dengar juga wajib. Bukan sebarangan terima. Tapis setiap perkara. Saya mula unfollow semua kawan-kawan yang bercas negatif. Mereka tetap 'friend' facebook, tapi cuma saya tidak dapat baca status mereka. Saya betul-betul cuba menjaga kolam jiwa saya.




Kawan-kawan yang baik mengingatkan saya untuk berzikir, solat di awal waktu, buat amalan sunnat seperti solat sunat taubat, tahajud & dhuha, sedekah dan sebagainya. Saya tidak katakan saya sudah mengamalkan setiap yang baik dalam amalan harian saya, tetapi sekurang-kurangnya 'cycle' saya sering mengingatkan saya kearah kebaikan. Saya rasa bersyukur ditemukan dengan kawan-kawan 'akhirat' ini.




Mereka bukanlah seorang yang benar-benar saya kenal. Even nama sebenar mereka pun saya tak tahu. Tapi itulah indahnya ukhwah berlandaskan islam. Semua kita bersaudara. Ingat mengingat tanpa prejudis. Kami tidak tahu kisah & peribadi masing-masing. Masih sedang kenal mengenali dalam ikatan bisnes ini. Bisnes itu juga sunnah bukan? Lebih mudah begitu untuk menerima & memberi teguran. Tiada istilah menghakimi dalam perhubungan ini. Siapa beri lebih, dia akan dapat lebih. Kan itu janji Allah.




Ohh ya, sejak mengenali mereka. Saya mula belajar untuk banyakkan memberi. Apa yang kita beri itulah milik kita yang sebenar-benarnya. Yang kita simpan, belum tentu jadi milik kita akhirnya. Siapa boleh jamin umur kita tidak tamat esok hari? Betul tak? Memberi juga bukan terhad dari segi material & wang sahaja. Ilmu & senyum itu sedekah. Banyak benda yang boleh diberi. Berkongsi status yang baik di facebook juga adalah satu kaedah untuk memberi. Memberi semata-mata kerana Allah adalah sangat manis. Kita tidak akan kecewa bila kita tidak dapat pulangannya dari manusia. Sebab redha & rahmat Allah itu yang lebih besar nilainya.

Dengan manusia kita memberi, dengan Allah kita meminta. Jangan lupa!

Berbalik pada tajuk utama, sebenarnya nak cerita pasal reward yang saya dapat hasil usaha 'tak-berapa-gigih' saya pada bulan lepas. Alhamdulillah, rezeki Allah itu adalah untuk orang yang berusaha. Nanny Shaklee saya bagi beberapa keping voucher Aeon dan Al-Mathurat. Mungkin saya belum istiqamah dalam mengamalkan Al-Mathurat. Peringatan kecil dari Allah barangkali. 



Ok, jom gigih berusaha dan tak putus-putus untuk meminta. Fighting untuk December!! Nak join group saya tak? Jomla.. :)





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...