"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan;
aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan;
aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil;
dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Monday, October 8, 2012

Alam Nashrah

Ada satu masa ni..aku ada terdengar satu ceramah kt tv ni..ustaz tu ckp, cuba kalau kita bukak je al quran secara random..kita tgk terus kt ayat didalamnya..ayat first yg kita tgk tu, mesti ada kaitan dengan apa yang kita tgh alami atau fikirkan..

Dalam kerunsingan dan kesusahan yg tengah aku alami skarang (which is aku mls nk mention secara public kt sini)..smlm ptg, selepas solat mgrib sempt gak aku try petua ustaz tu..niat dihati mmg nk bace alquran sbb hati tgh runsing ni...tp nk baca surah yg panjang2 mmg tak berkesempatan la..sbb aniq ngn aqeela takde sapa yg jaga..aku cuma bertiga je di rumah skang..

Bukak je..ayat yg terpapar masa tu ialah surah al-insyirah ni..atau biasa kita dgr..alam nashrah..
subhanallah,allahuakbar..terasa mcm tuhan berhubung dengan aku melalui ayatnya..sbb selama ni mmg biasa baca ayat ni..tp tak pernah nk dalami atau nk ambil tahu tentang maknanya..

Terjemahan ayat


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم: Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

1. أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ     Bukankah Kami telah melapangkan untukmu dadamu?

2. وَوَضَعْنَا عَنْكَ وِزْرَكَ    Dan Kami telah menghilangkan dari padamu bebanmu,

3. الَّذِي أَنْقَضَ ظَهْرَكَ       yang memberatkan punggungmu?

4. وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ         Dan Kami tinggikan bagimu sebutan (nama)mu.

5. فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا      Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan,

6. إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا       sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan.

7. فَإِذَا فَرَغْتَ فَانْصَبْ      Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah dengan sungguh-             sungguh (urusan) yang lain,

8. وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ dan hanya kepada Tuhanmulah hendaknya kamu berharap.


Kalau rasul junjungan mulai kita pun diuji...apalah sangat ujian yg aku tgh hadapi ni...cuba korang cuba buat apa yg aku dh try buat ni..kagum tau..lega dan gembira aku lepas tu, sbb aku rasa Allah sentiasa ada bersama dan tidak pernah membiarkan kita kesorangan..walaupun aku mmg dah tinggal sorang-sorang ni..
chaiyok2 ati..u can do it, supermom! ;)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...