"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan;
aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan;
aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil;
dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Tuesday, November 25, 2014

[Aniq: 3y 9mos] Rahsia Aniq Kekal Fokus

Alhamdulillah, Aniq dah menginjak umur 3 tahun 9 bulan pada 21 haribulan haritu. Dah lama tak countdown umur dan catat perkembangan terkini anak-anak. Sejak akhir-akhir ini, saya mula konsisten berikan Aniq & Aqeela Omega Guard, disamping suplemen lain seperti Mealshakes dan VCO.

Aniq mula menunjukkan perubahan yang sangat baik dalam aktiviti menulis mahupun mewarna. Kalau dulu Aniq memang akan refuse untuk mewarna. Dia lebih rela saya warnakan gambar supaya nampak cantik dan tidak comot macam hasil kerjaya. Kalau saya suruh dia pegang pensel warna sekali pun, dia akan pegang sambil dibantu tangan saya untuk menggerakkan tangannya. Sama juga dengan aktiviti mengikut garisan putus-putus. Aniq akan merengek supaya saya 'membantu' tangannya untuk menulis.

Saya mula perasan waktu kami menginap di hotel sewaktu perlawanan JDT vs Tok Gajah bulan lepas. Waktu incik asben tinggalkan saya dan anak-anak di hotel (dia pergi tgk bola dengan geng2 jdt di stadium bukit jalil), Aniq mula berani mengikut garisan titik-titik dalam buku aktiviti yang saya bawa untuk mengisi masa lapang mereka. Pada mulanya, Aniq masih meminta saya membantu tangannya menulis, kemudian saya telah memberi semangat dan akhirnya dia berani menulis sediri. Saya sangat bangga dengan pencapaian Aniq walaupun ia secara relatifnya adalah kecil. At least, perkembangan Aniq telah saya pantau dan catat.

Aniq mula berani menulis ikut garisan putus-putus


Kemudian bila balik kerumah, dia mula menunjukkan minat dia mawarna, habis semua buku-buku warna yang saya pernah beli sebelum ini di keluarkannya. Kalau dulu, nak ajak mewarna, tak sampai 5 minit je dia dah ajak main benda lain. Memang kurang fokus dan cepat bosan.

Abang sibuk mewarna, adik sibuk bercerita..hihi

Dan minggu lepas di rumah mertua saya. amat mengkagumkan, bila Aniq boleh fokus mewarna satu poster ultraman (coloring book anak buah saya, Ammar) hampir 1 jam. (Tiada gambar yang saya ambil pada waktu tersebut). Masya Allah.. Subhanallah.. Alhamdulillah.. ia adalah perkembangan yang amat saya syukuri. Bukan niat untuk membangga dengan perkembangan anak saya, tapi ingin berkongsi dengan semua rasa kesyukuran yang amat sangat dengan perkembangan Aniq. Mungkin usaha memberi Aniq & Aqeela suplemen adalah salah satu ikhtiar saya untuk memastikan yang terbaik buat amanah Allah ini.

Aqeela sibuk dengan permainan

Aniq beberapa kali menukar posisi untuk mewarna dengan lebih selesa...memang cukup fokus!


Itu sahaja yang ingin saya kongsikan kali ini. Semoga anda semua mendapat manfaat dari apa yang saya kongsikan. Harapan saya anak-anak anda semua juga membesar menjadi anak soleh & solehah yang sentiasa mendoakan ibu & bapanya. InsyaAllah.





**Untuk catatan buat pembacaan dimasa hadapan, Aniq dan Aqeela sudah tiada penjaga di rumah, pengasuhnya dah tamat kontrak pada hujung bulan 10 yang lalu. Ibu Aniq tengah cuba menyesuaikan diri dengan beban tugas yang baru disamping beban emosi yang kian bertambah akibat berjauhan dengan suami dah hampir 4 tahun..huhuhu..no complaint, cuma mencatat hal-hal yang berlaku dalam kehidupan seharian...supaya bila Aniq & Aqeela baca kisah ni 10 tahun lagi, diorang mungkin akan hargai kesungguhan ibunya untuk memberikan yang terbaik kepada mereka.




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...