"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan;
aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan;
aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil;
dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Saturday, July 28, 2012

Aqeela Birth Story

Aik..story psal aqiqah aqeela dh kuar..tp aku bru nk cite psal birth story anak gadis aku sorg ni..actually mcm sedih sket kisahnya..tu cm lmbt je nk tulis kt sini kn..sedih nk ingt blk ape yg berlaku..tp syukur aqeela dh ok..so,skng aku dh bersedia nk cerita psal birth storynye..sbb sok bile aqeela dh besar..kesian plak kt dier..kang dier tanye mane kisah lahir dier,sedangkan kisah lahir abgnya si aniq aku ade story..tak ke payah aku nk jawab..takpela sayang yek..ibu cerita kisah lahir aqeela kt sini ok..

24 April 2012-Selasa (a day before actual edd)

0100-0200

time ni aniq ngamuk2 taknak tido..tah pasal apa tah dier mlm tu..nangis jerit2 bagai..aku pn dok dukung la dier..imagine la ngn perut boyot ni hah..dukung aniq yg dh dkat 11kgs tuh...adehh..mmg gigih la kn nk pujuk dier time tu..masa tgh dukung tu,aku terasa cm kuar period..pas aniq selamat aku tidokan blk..aku gi la toilet check..mmg yer pn..darah skali ngn lendir..bnyk dan seram..haha..lain experience compare time ngn aniq dlu..

so,aku terus kejut mil aku kt blk dier..dier ngh mamai-mamai tu..ckp ngn aku rileks dlu tnggu smpai pagi..tgk contraction pain cmne..aku yg risau ni..mmg takleh nk tidola kn..mane tau aku tgh tido tetibe nk terberanak..haha..tipu je..kompem la sakit smpai ko sure terjaga dr tido punye..

0600-0700

aku siap2 sume brg..mandi skali pg2 subuh tu..dan terus call platform hubby..dier dh bg no platformnye..kalo emergency terus call dier, supaya dier dpt naik 1st chopper pagi yg bertolak ke darat..time ni ader la sket contraction pain nya..tp dlm sejam skali gitu kot..aku call ketua aku, kak umi..inform dier dh start cuti bersalin hari ni..dier wish good luck..hehe..

0800-1200

mil aku yg ex nurse ckp..mesti aku bersalin lmbt~probably mlm..time ni contraction aku dtg dh kerap..ader la dlm stengah jam skali..aku still lepak kt umh la..mkn minum tgk tv cm biase..tp menahan sakit la sket..but this time,its bearable la sket..agaknye sbb dh ada pengalaman lalu...so,aku gune la teknik-teknik bernafas aku utk tahan sakit setiap kali contraction dtg..dlm pukul12 tgh..sakit dier dh hampir 15minit sekali..aku cm dh seram..takpe ke ni..mil aku leh rilek je..aku plak yg ajak dier g hospital..kang terberanak aku kt umh,sape nk tanggung..huhu

1400-1430

mil hantar aku ke maternity ward di hsa..ktorg pegi 2 org je..incik husband time tu baru kt pahang kalo tak silap aku..rompin ke pekan tah..aku dh tak amek pusing pn..dier ada ke..dier takde ke..yg penting dlm perut aku skang ni..kalau nk keluar,mane bleh ditahan-tahan yer dak..huh

1430-1530

lepas daftar kt kaunter blk saringan..aku pn masuk and baring kt katil dlm blk saringan tu..masa ni contraction dh kerap la gak..selang 10 ngn 5 minit gak la...ble sakit tu dtg..perghhh..hanya tuhan je tau sakitnye..nurse yg kt situ start buat procedure biase la..letak ctg (mesin yg ambil bacaan denyutan jantung baby) kt ats perut..then tgk bukaan kt bwh..skali nurse tu ckp dh 4cm dik..wawawau..dh besar ni..dh nk beranak dh aku ni..

pastu dtg sorg doc lelaki india..nk wt procedure pecahkan air ketuban dan preparekan aku utk masuk blk bersalin...time ni seram giler ok..aku mne ade pngalaman doc pecahkn air ketuban, sbb time aniq dlu dier pecah sendri...wahhh,sakit ok time dier seluk tu..seluk tanak gentle..ganas semacam..hurghhh..masa air ketuban pecah, aku dgr doc tu pnggil doc2 pelatih yg lain..dier kate light meconium..mcm air ketuban tu dh x jernih sgt..baby dh berak sket kt dlm perut..stress katenye..

1600

ditolak  masuk ke labor room..incik husband blom smpi jb lg..call dier bgtau nk masuk labor room dh..dier kate dier bru lepas mersing dah nk smpai kota tinggi gitu..ingt2 lupe dh aku..mil pegangkan sume beg n barang2 aku..sempat lg dier cium aku sume..hishh,aku seramm..contraction still bleh tahan lg la..sbb aku leh senyum2 lg time ni..huhu

1600-1630

dh masuk blk bersalin..nurse start la buat2 keje diorg..masuk air sume..doc pn dh ader sorg time tu..x mcm time dgn aniq dlu..doc takde,tp nurse ramai..kali ni mcm rileks2 sket kot sbb ptg..dlu pg dan time tukar shift,so mcm sibuk sket la labor room tu ngn nurse/doc pelatih..

pastu bila nurse check bukaan kt bwh..dier ckp dh bukak abes..which means dh 10cm lah kot..hahh,cpt giler ok..mybe sbb aku bru bersalin tahun lepas, so senang la kn..lembut lg area tu..hehe..tp masalah problemnye..aku tak rase lansung nk berak ok!..kalo nk bersalin kene rase nk berak dan meneran mcm org sembelit tu tau..tp aku lansung tak sakit..siap senyum2 lg kt nurse ngn doc tu..aku ckp aku xsakit lansung!cmne aku nk terann...aduhhh

contraction still dtg selang 5/3 minit..nurse tu ckp aku dhh leh teran..eh,lain benor pengalaman ngn anak pertama..kalo dlu nurse pesan jgn teran dlu..skang,sila lah teran..hoho..tp aku tak rase nk teran..cmno tuh!
imagine ko tak rase nk berak, tp ko kne berak..ke tak mcm bodoh je ko meneran kn..so, bila contraction dtg, aku try teran sket2..doc yg attend aku siap sound,eh dh pengalaman anak kedua pn xpndai nk teran..alahai..cmne nie ~_~'

1645

dipendekkn cerita..sbb aku yg xberapa pndai nk teran tu..aqeela kne dibantu dgn vacum..dan time tarik dier keluar tu, bahu kirinya boleh tersangkut plak..masa tu mmg pnuh la blk tu ngn doc2 pakar yg tah dr mane tetiber muncul..diorg muke cuak gile..aku je muke cool..mcm redha la nasib aku time tu..sket pn aku tak nangis..seyes aku tough gile..dgn husband takde..one of the doc came and explain kt aku psal bahu tu..they called shoulder distocia..so,baby kene tahan ward baby utk further checkup..nk xray utk tgk bahu patah ke idak..wt fisio dan bende2 lain la..diorg takut aku nk saman hospital kot..tp aku tak rase pn sume tu salah doc yg attend aku tu..aku rase cm salah aku sbb tak teran sungguh2..tp time ni mmg aku tak nangis lansung, aku redha je dgn ketentuan Allah..mmg masa bersalin, kita akan rasa mcmtu..redha je dgn apa pn nasib yg bakal dihadapi..

lepas baby aqeela di check oleh doc pakar, dier kate bahu aqeela tak patah..diorg bersih n balutkan aqeela..nurse bg kt aku utk susukan..aku suruh one of the nurse utk pnggil mak mertua aku kt luar..mak mertua aku masuk ngn adik ipar aku...adik ipar aku yg iqamatkan aqeela..incik husband blom smpai..

berat aqeela 3.5kg..doc takut baby aku besar sbb kencing manis..masa mnggu ke 37,air kencing waktu buat weekly checkup aku ada gula sket..then,diorg soh aku wt mgtt bile dh sehat nti..tp smpai hari ni aku lom sempat wt lg..huhu..tp mmg time aku ngndung aqeela..aku ske sgt bende manis n minum air manis..nk minum air kosong misti letak sirap..

1730

setelah semua hal kt labor room tu setel..aku masuk ward kelas satu..katil no2..blk 2 org je..dulu time aniq blk 4 org sbb blk 2 org dh penuh..nurse masukkan pitocin utk kecutkan rahim..pehh,sakitnye la hai..lg sakit dr contraction sblm bersalin..aqeela tak tido disamping aku, dier kne hantar kt ward baby..tido mlm tu sorg2 la aku

1800

incik husband ngn family dtg..dr tganu dier blk umh dlu mandi..letih sgt katanya sbb baru sampai..drive kn..kesian dier

aku tidur 2 mlm di ward satu..hari ketiga aku dpt discharge, tp sbb aqeela blom dischrge, aku tanak blk..aku tukar ke ward rooming dkat bwh ward baby..utk senang aku tgk dan menyusukan aqeela..3 mlm gak la aku kt sini..tp mlm ketiga aku blk tido kt umh, tinggalkan susu yg dah di pam kt nurse..rindu plak kt aniq..


28 April 2012-Sabtu

dtg ambil aqeela dgn mak yg dtg dr mlk and incik husband..tgn aqeela still lemah n takleh angkat sgt..orang dr bahagian physiotherapy dh datang ajar aku cmne nk bg latihan dan senaman kt tangan kiri aqeela supaya dier tak pasifkan tgnnye tu..aku kene wt terapi tu setiap kali lepas mandi..sedih giler tau bile tgk dier nangis setiap kali aku buat terapi tu..nanti aku cerita kt entri lain yek cmne tgn aqeela sembuh..

tu jelah birth story aqeela..labor pain aku tak rase sgt..tp anak aku plak yg sedih sket..bak kate org..bahagian nasib masing2 masa bersalin tak sama,btul tak?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...