"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan;
aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan;
aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil;
dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Tuesday, July 31, 2012

Bertahanlah

Ini bkn nk cite pasal aqeela or aniq..jauh skali pasal incik husband yg dh selamat bertugas kt laut nun..tp psal aku tuan empunya blog yg tgh melawan nafsu ni hah..hahaha..berlawan dengan nafsu sendiri mmg la payah..wlaupun skng ni syaitan dh kene ikat...tapi akal yang satu ni mmg susah beno nk handle bnyk nafsu tanpa incik husband yg biasanya jd superhero yang suke membantutkan cita2 aku..

cewaahh..mcm nk aper je kn..aku bkn idamkan makanan yg sedap2 kt bazar tu....stakat 11 hari dh puase ni..mmg aku bnyk kali dh pegi bazar..tp bkn membeli sgt pn...saje suke2 nk jln2 ngn husband dan anak2 pas blk keje...ader tak org niat gitu pegi bazar?..pas penat blk keje..drive dr p.gudang ke perling..ader hati nk berjalan lg walaupun jam dh tunjuk 6.30..aku ler tuh..huhu

panjang plak intro..btau jela ko nk beli ape..hehehe...ni hah la..psal tiap2 hari aku dok click2 kt website yg tgh berlambak promotion baju n tdung...bkn bju aku takde anta tempah utk raya..yg kt tailor pn dh dkt 6 psng..blom kain dlm plastik lg yg blom ader budget nk gi anta jahit..huhu
mne tak bnyk..dh bape bulan aku kumpul kain tp tak berjahit sbb preggy..
dgn yg beli nye..ditambah lg kain2 yg org lain bg..kalah retis kalo siap jahit sume baju aku

taaaaaaaaaaaaaaaappppppppppppppppppppiiiiiiiiiiiii..wahh,pnjg plak tapi ko
adushh..tgk tdung manik2 atau shawl vouge2 kt radiusite tu jer dh gugat iman aku
harga selai bkn cm tdung bwl yg aku leh dpt dlm 4,5git tu..ni sume over 50..
baju2 jubah kt rana aswad pn lelawa gak..main ratus2 ajer..
yg murah2 sket kt poplook tu pn look tempting sampai bleh bwk dlm mimpi

masalah problemnye..gaji yg bru masuk mnggu lepas pn dh makin mengering..cm berkadar terus ngn puase plak..lesu jer aku nengok duit dlm bank aku tuh..huhu..sblm naik kelaut, incik husband mmg dh pesan siap2..jgn beli pape bju ngn tudung dh..cukup la aper yg ada..sbb dier sendri pn pakai baju melayu yang lama je..*sian incik husband kn*..hurmm..insaf kejap..seb bek baju anak2 aku dh siap shopping awal..so, xpyh pikir dh..

duit ktorg bnyk habis utk rumah..nk masuk rumah mmg kene perabih duit..bkn buat aper pn,just bende wajib mcm wiring, grill dan cat sket sbb dinding dh buruk habes sbb org wiring nye kje..tu je dh dekat 10k..takpela, incik husband ckp tahun ni tahun berbelanja..mmg takde saving pn ktorg tahun ni..cume ader la bahagian sikit utk insurans+saving yg ktorg dh amek dulu..bila ader duit lebih sikit je, kene belanja..tp stakat ni still cukup la..cukup mkn org kate..

Ermm..tp kan..haritu berjaya gak aku bukak kan akaun tabung haji utk aniq dan aqeela..seb bek selamat duit bdk 2 org tu aku jaga..haha..bkn selamat dr pencuri..tp selamat dr dibelanja ibu ngn ayah diorg yg noti ni..huhuhu
insyallah selagi termampu..ktorg takkan pakai duit anak2 utk belanja..aku dh niat nk potong gaji utk aniq dan aqeela tiap2 bulan..tak dpt bnyk, rm10 pn jadila..sikit-sikit lama-lama jadi bukit..sbb berdasarkan pengalaman mak aku dulu..dier potong gaji utk ktorg adik beradik..masa aku kawin haritu baru mak aku bagi buku akaun kt aku, ader la dekat belas-belas k gak dlm akaun..syukur alhamdulillah

Oh..nk kongsi sikit ngn korg pasal haji..aku dengan incik husband dh register dh untuk haji time skali buat buku akaun anak-anak aku tu..korg nk tau skang ni queue nye lagi 39 tahun tau!..so, that means turn haji tu bila umur kitorg 66 tahun..mang ai..tua kerepot dh aku time tuh..tah sampai tah idak umur tu kn..tp, itu ikut queue dlm system la..kalo sbnr, mungkin lg pendek sket..sbb org meninggal ke..tolak ke..

So..korg jom cecepat pegi daftar haji kt tbung haji tau!..dlm akaun kene ada 1.3k..duit tu beku la, xbleh keluar..tp kalo takde..korg pegi print statement kwsp..kalo dlm akaun pertama lebih 1.3k..so,bleh trus register..itu saje..mudah kn?..sharing is caring ;)

Eh..dari bab nafsu nk beli baju td..aku dh smpai ke tabung haji plak..hahaha..mmg kelaut la aku ni kalo membebel kn..nk membebel kt suami,dier jauh di perantauan..huhu poyoss..kesian korg kne bacer aku bebel..tp sape suruh korg bacer..rasekan lah! :p

Ape yg penting aku nk highlight kn kt entri aku harini..marilah saving..jgn boros beli juadah berbuka/baju/kasut/tudung/gadget/langsir/handbag dan bnyk lagi yg korg senaraikanlah sendiri ikut kesesuaian individu....bln puasa ni, bkn nafsu makan je kene tahan..bersama-samalah kite menahan nafsu lain yg berlambak tu (for girls lerr)..tuje..dh abes pon aku bebel..ok,bye..slmt berbuke ^_^





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...