"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan;
aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan;
aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil;
dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Saturday, January 4, 2014

Ecopark Bukit Merah Laketown Resort

Seminggu sebelum penutup tahun 2013, kami sekeluarga (read: saya dan anak2) pergi buat lawatan tapak ke rumah sewa encik husband kt lumut..

Kebetulan student cuti seminggu, saya pn amek kesempatan perabihkan cuti tahun kt lumut dari 21 sampai 28 Disember 2013. Saya amek cuti 4 hari je, sbb hari rabu kn cuti krismas. So, ikut plan nye..kami nk ke tmpt percutian yang boleh balik hari dari lumut..sbb hari selasa & rabu tu incik husband kerja..jadi kami pilih Bukit Merah Laketown Resort.

Kami bersiap agak lambat..biasalah family anak 2..huhuhu..sebelum bergerak dari Lumut, kami singgah breakfast merangkap lunch (sebab makan berat terus)..waktu tu pn dh pukul 12 tghari..perjalanan kami mengambil masa dalam 1jam untuk tiba di Exit Bukit Merah jika melalui lebuhraya utara selatan. Selepas tol, belok kanan lepas simpang 3 pertama, dalam 100m akan nampak pintu masuk ke Bukit Merah Laketown Resort di sebelah kanan.

Ada macam2 hiburan boleh dipilih kalau nak bercuti kt sini, tapi kami pilih untuk ke Ecopark sahaja, sebab taknak rushing dan nk explore betul2 kawasan yang lebih kurang petting zoo tu..budak2 kan suka tgk binatang. Dan yang seronoknya, hampir semua binatang di Ecopark ni sudah dikenali oleh Aniq & Aqeela melalui buku atau tv sebelum ini. Tiket masuk ke Ecopark sangatlah mampu milik iaitu RM16(dewasa)..Aniq & Aqeela yang ketinggian belum jejak 90cm adalah percuma.

Sebelum pergi tu..sempat gak la saya survey tempat ni dengan besfren saya yang dah pernah pegi ke sini..katanya tempat ni sesuai utk bawak budak2 kecik..kalau waterpark agak malas & penat sikit...sbb haritu ada pengalaman mandi di tambun yang saya ada story pada entri lama di sini. Setelah kepenatan mandi, kami tak bawak pn anak2 ke petting zoo di tambun..so, taknak menyesal 2 kali..kita pergi tgk binatang je kali ni...next time bila diorg dh besar sikit, baru ibu bawak gi waterpark. Ok, penat bacer bebelan saya..kita layan gambar plak..

Rombongan cik qeela kalut dengan sunglass..hehe

Sebelum masuk ke dalam ecopark tu, incik husband beli makanan untuk diberi kepada binatang. Satu plastik makanan dijual pada harga RM5..macam2 jenis makanan didalamnya, lengkap untuk ikan, burung merak, arnab, rusa dan banyak lagi.

Excited sungguh anak2 & mak ayahnye sekali

Tgk tu cik qeela...kemain suka lagi ngn gibbon tu..sampai taknak jalan..
Aniq plak awal2 dh ajak 'chow'..hehe

Feeding fishes

Feeding peacocks

Feeding rabbits

Parrot Show

Kami menghabiskan masa 2 jam gak kat dalam ecopark tu..pas keluar tu dalam pukul 3, kami yang kelaparan pun makan la dekat foodcourt dalam kawasan Bukit Merah tu..makanannya biasa2 je..tapi sebab dh lapar, kami belasah je..

Malam tu kami singgah di Pantai Remis untuk makan udang lipan..saya memang first time makan, walaupun rupanya kurang menarik, tapi rasanye mabeles!..Alhamdulillah

Udang lipan Pantai Remis

Itu jelah cerita percutian kami sebagai penutup tahun 2013. Semoga Allah kurniakan rezeki yang lebih untuk kami berjalan-jalan lagi tahun depan. In sya Allah..