"Ya Allah! Sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada kesusahan dan kesedihan;
aku berlindung kepada-Mu daripada kelemahan dan kemalasan;
aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil;
dan aku berlindung kepada-Mu daripada beban hutang dan kekerasan manusia."

Monday, February 17, 2014

Penyakit Bertangguh Dan Supplemennya

Ni adalah satu penyakit yang saya ada, tapi sampai sekarang belum jumpa lagi ubatnya.. segala jenis supplement dan makanan sunah dah ku telan..tapi penyakit ni susah nak hilang-hilang..haihhh la badan..haihh la nyawa..Sebenarnya bertangguh ni bermula dari sifat malas, Apa pun bentuk malas yang anda ada, hakikatnya malas bukan satu ajaran Islam. Malas menurut Al-Quran adalah attitude orang munafiqin. Firman Allah Taala [Al-Nisaa' :142]

Maksudnya : Sesungguhnya orang-orang munafik itu melakukan tipu daya (terhadap ugama) Allah (dengan perbuatan pura-pura beriman sedang mereka kafir pada batinnya), dan Allah pula tetap membalas tipu daya mereka (dengan membiarkan mereka dalam keadaan munafik). mereka pula apabila berdiri hendak sembahyang, mereka berdiri dengan malas. mereka (hanya bertujuan) riak (memperlihatkan sembahyangnya) kepada manusia (supaya disangka bahawa mereka orang yang beriman), dan mereka pula tidak mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang) melainkan sedikit sekali (jarang-jarang).

Sumber dari sini


Ya Allah, memang kena jauhi la penyakit malas dan suka bertangguh ni. Permudahkan lah aku memperbaiki diri ini Ya Allah..Antara doa yang boleh diamalkan ialah satu potong ayat yang ada dalam bacaan Al-Mathurat. Camne kalau al-mathurat pun ko malas? ekk, please la..cuba lawan sket syaitonn tu..(bermonolog dengan diri sediri)






Sebenarnya punca saya tulis post ni sebab saya nak bagitau yang saya banyak bertangguh nak share ngn uols semua, tentang beberapa kelas yang saya ada attend sebelum ni, 2 minggu lepas saya ada pergi ke seminar asas menghafal Al Quran dari bayi kaedah darwishdarwisya dan seminar bangkit 2014 (yang free) pada hujung minggu lepas. Sedikit sebanyak inginlah saya berkongsi kat sini apa yang saya dapat dari kelas tersebut. InsyaAllah saya akan buang sifat buruk saya ini sedikit demi sedikit, sekaligus berkongsi ilmu dengan uols semua. Doakan saya ya..Ameen :)





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...